לסוללה באופני רוטלה ולמעשה בכל סוגי האופניים החשמליים המשווקים כיום בישראל יש בסביבות ה 700 מחזורי טעינה פלוס מינוס על פי רוב. ישנם מארזי סוללות שימצו את המחזורים מהר יותר וישנם מארזים איכותיים שימצו אותם, בשימוש נכון ונורמלי בטווח ארוך יותר.

איך מחשבים מהו מחזור טעינה? ואיך אפשר להעלות את אורך חיי הסוללה למרות המספר הנקוב על ידי המשווק?

ההגדרה היבשה: מחזור טעינה הינו פריקת סוללה מלאה וטעינה מלאה (סוללה מלאה ופריקה מלאה ).

הגדרת עומק הפריקה \ מהי פריקה מלאה?

ברוב סוללות הליתיום עומק הפריקה ( הפסקת הפריקה ) עומד על 3.00 וולט כאשר לתא ישנו קיבולת של 3.7 וולט באמפר שאינו רלוונטי למאמר זה, שזה אומר שבוצע שימוש בכ 95% מאנרגיית הסוללה ( או התא ).

הערה: אמפר הבטריה אינו חלק מחישובי הוולט או הכח אם תרצו, אמפר הסוללה המוצג לצורך העניין בסימן Ah אמפר\שעה הינו נתון קיבולת הסוללה ( כמה זמן היא תשרת עד לפריקה מלאה ) לצורך אנלוגיה: אמפר\שעה הינו כמו קילומטר לשעה (קמ"ש) לעומת קילומטר.

הבעיה באופניים חשמליים:

אנחנו לא טוענים את הסוללה כאשר היא ריקה, זה פשוט לא כיף לנסוע בחצי כח ולפעמים מטריד שאנו עלולים להגיע למצב שבו נצטרך לדווש. אז איך נחשב מחזורי טעינה?
התשובה נמצאת בסיכום למטה, אך לפני כן כדאי להבין בזריזות מה הרעיון של מחזור טעינה.

אז מה הסיפור של מחזורי הטעינה?

רבים מגדירים את מחזור הסוללה כפריקה מלאה של כל האנרגיה הטמונה בסוללה, אך אין זה תמיד נכון. יצרנים מעדיפים לאפשר פריקה מקסימלית של עד 80% מאנרגיית הסוללה ולהשאיר כ 20% בסוללה. פריקה שאינה מלאה מאריכה את חיי הסוללה.

פריקה מלאה אינה מומלצת בכל מקרה. אם האופניים נכבו לכם עקב פריקה מלאה, רצוי מאוד לטעון את הסוללה בהקדם על מנת למנוע "נטרול" תאים שירדו מתחת למתח המינימום

הערה: זו הסיבה שאנו ממליצים לטעון את הסוללה פעם בשלושה חודשים כאשר אינה בשימוש לאורך זמן רב, מכיוון שאין אנו רוצים שהסוללה תפרוק את עצמה בזמן זה עד לפריקה מלאה אשר מקצרת ואף הורסת לגמרי את התאים המרכיבים את הסוללה. הפריקה האיטית גם כאשר המכשיר כבוי היא בלתי נמנעת.

אין הגדרת סטנדרט תעשייתי במה שקרוי "מחזור טעינה". סוללה חכמה מסוגלת לנטר את הפריקה ולשנות את אחוזי הפריקה בהתאם למצב קיבולת הבטרייה כך שבתחילה היא פורקת 60% ובהמשך מגדילה את אחוזי הפריקה בהדרגה בהתאם לירידת התפוקה של הבטריה ועל פי מצב קיבולת הבטריה בטעינה מלאה. בסוללה זו תהיה הרגשת הרוכב שלאורך חיי הסוללה הטווח אינו יורד דרמטית.

גם לאופי הפריקה יש משמעות קרדינלית בהשלכות על אורך חיי הסוללה ומחזורי הטעינה, פריקה מהירה יותר משמעותה הגעה למתח המינימום בצורה מהירה יותר ואז, אם בקר הפריקה "חתך" לנו את החשמל וכיבה את האופניים, נוכל לחכות מספר דקות ולהפעלים שוב לזמן נוסף. איך זה קורה?

כאשר מפסיקים את עומס הפריקה על הסוללה, הוולטאג' עולה בהדרגתיות חזרה לכיוון הערך הנומינלי היעודי שלו. לכן, רכיבה איטית יותר או כפי שניתן לויסות בצג אופניי רוטלה, תבחרו בסיוע LOW על מנת לשחק באיזון הדק שבין צריכת אנרגיה איטית יותר ונקודת החיתוך של הבקר האלקטרוני.

לסיכום, מחזור טעינה באופני רוטלה

באופני רוטלה אנו מגדירים מחזור טעינה לכל טעינה של שעתיים ומעלה ושימוש\פריקה עד שחיווי הצג מראה לנו לד אחד.