Samsung Li-ion 3.7 E29 18650 cell
תא סמסונג ליתיום 18650, 3.7V 2.9 אמפר

אל תפספסו את הערת הבטיחות למטה ואת הסרטונים המציגים תקלות בסוללות ליתיום

הראשון שבנה סוללה חשמלית היה אלסנדרו וולטה (1745 - 1827). הוא בנה את תא וולטה (תא נוזלי)

אופניים חשמליים התפתחו מאוד כאשר ביצועי הסוללות התפתחו בתחום הקיבולת ביחס למשקל. בסביבות 2011 החל שימוש מסחרי נרחב בסוללות ליתיום-יון שאפשרו למכשירים להיות יותר קלים או פחות חסכוניים באנרגיה ביחס למכשירים מקבילים אשר על מנת לשמור על ניידותם, התאמצו לחסוך בצריכת האנרגיה.

סוללות ליתיום לא נטענות מסוג CR20 בעוביים שונים
סוללות ליתיום CR20 לא נטענות

סוללת ליתיום יון Li-ion היא סוללה נטענת המבוססת על יציאת אלקטרוני ליתיום מהאלקטרודה השלילית.

סוללת ליתיום מספקת מתח של כ 3.6 וולט לעומת 1.2 בסוללה נטענת ניקל מטאל (ניקל מתכת Ni-MH) המוכרת, שהייתה נפוצה עד לכניסתה של סוללת הליתיום בצורותיה השונות.

סוללות הליתיום נפוצות מאוד במכשירים אלקטרוניים ניידים, שכן הן מכילות כמות אנרגיה גבוהה ביחס לגודלן ומשקלן, כמו כן הן מסוגלות לספק מספר מחזורי טעינה\פריקה גבוה במיוחד תוך שמירה על יכולת הקיבולת שלהן לאורך מהלך חיים זה.

סוללת ליתיום פולימר (Li-Po) שאינן מומלצות באופניים חשמליים, הן סוללות שהמבנה הפיזי שלהן הוא רך יחסית וכמעט ללא מגבלת צורה.

סוללת ליתיום פולימר. 2 תאים בטור מספקים 7.4 וולט
סוללת ליפו LIPO ליתיום פולימר

סוללות LiPo הביאו יתרונות גדולים בתחום קיבולת-משקל בנוסף להיותן קלות לעיצוב, לעומת הסוללות צילינדר ( סוללות אצבע ) שאנו מכירים. הן קלות ב 20% מכל תא אחר והביצועים שלהן מרשימים במיוחד.

סוללות אלה חדרו על עולם התעופה בשלט רחוק ובזכותן עולם הטיסנאות ומכוניות בשלט רחוק התפתחו ודחקו את שיטות ההנעה בבנזין, ניטרומתאן, אתר במנועי דיזל מיניאטורים, וכיוב.

לסוללות אלה יכולת פריקה מהירה לאורך זמן, המאפשרת אספקת אנרגיה גבוה מבלי לגרום להתחממות יתר ושריפה הנגרמת מקשת החשמל והתחמצנות המוליכים.

סוללות ליתיום פולימר סובלות מאותן בעיות כמו כל תאי הליתיום יון: טעינת יתר, פריקת יתר, התחממות יתר, קצר חשמלי, מעיכה או פגיעה פיזית, כולם יסתיימו בתוצאה קטסטרופלית הכוללת המסה, נזילת אלקטרוליט ושריפה אלימה במיוחד.

בסוללות ליתיום פולימר ניתן לראות את השפעת השימוש די בקלות, הן מתנפחות עקב התאיידות קלה של האלקטרוליט, מכיוון שאין להן מארז מתכתי קשיח.

בסוללות ליתיום יון קשיחות ( צילינדר ( קיים רכיב ה"חותך" את הזרם כאשר מתקיימת טעינה מקסימלית או התחממות יתר.

אנו מקווים שבעתיד נכיר סוללות מסחריות בעלות קיבולת גבוהה יותר ביחס למשקל. אמנם אנחנו לרוב לא סוחבים את סוללת האופניים שלנו, אבל אם הן תהיינה קטנות יותר או בעלות קיבולת השווה לטווח נסיעה גדול יותר, עלות הרכיב היקר הזה באופניים יוכל להתכווץ, התועלת של הסוללה תגדל, הנזק הסביבתי שהיא יוצרת יקטן ומשקל האופניים גם יקטן.

הערה חשובה:

קיימות סוללות רבות בשוק שהן מזוייפות. אל תתפתו לרכוש סוללות שאינכם יועים מה מקורן. באיביי למשל נמכרות סוללות ליתיום מהסוג שנמצא באופניים חשמליים (18650 )ולא מעט מהן מזוייפות. הסכנה בהן היא טעינת יתר ושריפה אלימה מאוד שאחריה נשארים חומרים מסוכנים לנשימה. בסוללות המזוייפות לא תמיד קיים רכיב מניעת טעינת יתר או חותך זרם במקרה של קצר וברוב או בכל הסוללות המזוייפות הזרם הכתוב מוגזם ואינו נכון. ישנן כאלה המלאות בחול על מנת להשלים את המשקל לזה של סוללה אמיתית.

18650 סוללת ליתיום3.7V  מזוייפת
18650 סוללת ליתיום3.7V מזוייפת
18650 סוללת ליתיום3.7V  מזוייפת עם 4.2 אמפר...
18650 סוללת ליתיום3.7V מזוייפת

הנה לכם מספר סרטונים בנושא:

איך נראות סוללות ( כמו של האופניים ) מזוייפות מאיביי... הפתעה

סכנה בסוללות מזוייפות. יש יותר מסוכנות ויש פחות... ניסוי מלא.

סוגי הזיוף שניתן למצוא... לרוב תקבלו סוללות ממוחזרות או בעלות קיבולת קטנה כפי שניתן לראות

סוללות ללא הגנה פנימית ועם לוח הגנה פנימית, תראו תבינו.