בולמי זעזועים באופניים חשמליות

כיצד קרה שלרוב האופניים החשמליות יש בולמי זעזועים קדמיים והיכן החלה השגיאה?

בולם זעזועים מאסיבי וכבד לעומת מזלג דק, קשיח וקל

בולמי זעזועים נועדו לחלק את מהירות התנועה האנכית של מתלה הגלגלים בעת שינוי מהיר של כיוון התנועה. בעת פגיעה בגורם המשנה את ווקטור תנועת הכלי מקו תנועה קדמית לתנועה אנכית  (פגיעת מהמורה מאיצה את האופניים כלפי מעלה בשבריר שניה). הבולם נועד להאט ולרסן את מהלך הקפיץ הנמצא בין האופניים לגלגל. ללא בולם, ימשיך הכלי לקפץ באמצעות הקפיץ עד שיעצר, קפיצות אלה פוגעות באחיזה בכביש. לא תמיד נוכך קפיץ במתלה אך לרוב ישנו גורם מכני המשמש כאלמנט קפיצי.

בולם זעזועים קדמי יעיל מאוד באופני שטח ובדר"כ יש לו תנועה ארוכה יחסית , ניתן לשים לב שלאופני כביש אין בולם קדמי ואפילו לא מרכזי. ברכיבת שטח רוכן הרוכב לכיוון קדמת הכידון על מנת למרכז את מרכז הכובד ביחס לצירי הגלגלים, משקלו יחולק בין שני הגלגלים באופן כמעט שווה ולבולמים תהיה עבודה בזכות המשקל שמעליהם.

רוכב שטח מיומן, ירכב לרוב כאשר מרפקיו מכופפים ואינם נעולים, ברכיו גם יהיו מכופפים ולמעשה הרגליים והידיים וטונוס השרירים משמשים כבולמי זעזועים עבור מאסת הגוף של הרוכב ביחס לנקודות האחיזה באופניים ( כידון, פדלים בעמידה או כסא בישיבה ).

בנוסף, האופניים יכולים לנוע על ציר הקראנק ( ציר הפדלים ) ותנועת מרכז האופניים בציר האנכי יורדת למינימום האפשרי.

שילוב של כל רכיבי בלימת הזעזועים הללו מאפשרים לראש הרוכב להיטלטל פחות, לגופו לספוג פחות זעזועים ולהיות כמעט סטאטי, דבר המאפשר לו לשלוט בניהוג בצורה מלאה ולגלגלים להיות צמודים לקרקע ככל שהאנרגיה הקינטית בכיוון האנכי מאפשרת זאת.

באופני עיר וכביש, חשמליים ורגילים, בולמי זעזועים קדמיים יעילים הרבה פחות, למעשה הם די מיותרים, אלא אם היו רכים כמו סיליקון רך או כריות אויר ועם זאת גם מרוסנים. אין כאלה באופניים.

בולם מרכזי לעומת זאת יעיל הרבה יותר ברכיבה זקופה.  ציר תנועת המתלה נמצא קרוב למרכז הכובד, מיקום הבולם בנקודה הגאומטרית הנכונה אפשרי כמעט תמיד ( בתוספת מנוף משולש או ישירות בין מוט הכסא למתלה, הוא עדיין יהיה מספיק אפקטיבי )  וזוית ההתקפה של המהמורה בגלגל תומכת בתנועה הקשתית של המתלה.

בולם מרכזי דורש הנדסת ציר תנועה למתלה האחורי, הפתרון הנפוץ הוא יצירת משולש לכל המתלה האחורי שבצלע הקדמית שלו יתחבר הבולם לאיזור מוט הכסא, או מבנה אחר שבסופו של דבר יעביר את המשולש הגאומטרי הזה למיקום אחר בשלדה.

החיסרון הוא בתוספת משקל ועלויות נוספות בייצור ובהרכבה.

לסיכום:

  1. בולם זעזועים קדמי אינו אפקטיבי ברכיבה זקופה כאשר מרכז הכובד נמצא במרכז השלדה ואף אחורה לה. אין את המשקל הדרוש לפעולת הקפיץ והשיכוך.
  2. בולם זעזועים קדמי שוקל מעל קילו כאשר מזלג הרוטלה למשל, מהונדס בצורה דקה במיוחד ובעל משקל של פחות מחצי קילו. הוא מפגין חוזק במימד הפיתול ביחס לחלקיו הנעים של בולם הזעזועים.
  3. בולם זעזועים קדמי מהסוג שמרכיבים באופניים חשמליים כיום, במוקדם או במאוחר ייצר רעשים גם בדחיסה וגם בשחרור.
  4. בולמים אלה משככים רק בכיוון הדחיסה, בעת השחרור תרגישו מכה חזקה של נקודת הפתיחה המקסימלית.
  5. מחיר הבולם פשוט אינו שווה את המראה המאסיבי שהוא מקנה.